Jeśli jako dziecko fascynowały cię pociągi, miałeś kolejkę elektryczną, a w dorosłym życiu nadal czujesz motoryzacyjny dreszcz na widok Pendolino pędzącego przez Mazowsze – być może kariera maszynisty nie jest takim złym pomysłem. Zanim jednak porzucisz korpo-krzesło na rzecz kabiny maszynisty, zastanówmy się: ile zarabia maszynista Pendolino i czy te zarobki rzeczywiście rozpędzają się jak ekspres na CMK.

Maszynista Pendolino – kto to taki?

Wbrew pozorom, maszynista Pendolino nie toczy dnia pracy w fotelu rodem z samolotu pasażerskiego, popijając espresso i zerka na GPS. To stanowisko pełne odpowiedzialności, stresu, ale też i niespotykanego uroku. Prowadzenie nowoczesnego pociągu dużych prędkości wymaga doskonałej kondycji psychofizycznej, opanowania i uwagi na poziomie snajpera policyjnego. A Pendolino? To nie byle jaka kolejka — to coś w stylu Ferrari na szynach. Tylko bez możliwości driftu.

Warunki pracy: nie tylko jazda przed siebie

Maszynista nie ma tyle luzu, ile mogłoby się wydawać. Zmiany potrafią przeciągać się do kilkunastu godzin, a praca często zaczyna się w środku nocy lub kończy, gdy większość z nas zdąży już obejrzeć trzy sezony serialu. Do obowiązków maszynisty Pendolino należy nie tylko prowadzenie składu, ale też kontrola urządzeń pokładowych, reagowanie na awarie, a czasem nawet kontakt z pasażerami w sytuacjach kryzysowych. Ścieżka do kabiny wiedzie przez lata szkoleń i egzaminów, bo nie wystarczy tu zapalony pasjonat kolei – tu potrzebny profesjonalista z certyfikatami i nerwami ze stali.

Ile zarabia maszynista Pendolino w 2023 roku?

No dobrze, przejdźmy do sedna — wszak, kto pracuje, ten płakać nie powinien, zwłaszcza gdy robota wiąże się z odpowiedzialnością większą niż zapamiętanie PIN-u do bankomatu. W 2023 roku maszynista Pendolino może liczyć na wynagrodzenie podstawowe w wysokości od 6 000 do nawet 9 000 zł brutto miesięcznie. A to dopiero początek: do tego doliczyć trzeba dodatki za nadgodziny, prace w nocy, święta oraz delegacje — a te potrafią dodać kolejne 2 000 – 3 000 zł miesięcznie. Doświadczony maszynista z długim stażem i odpowiednimi kwalifikacjami może przekraczać 11 000 zł brutto miesięcznie, co już brzmi bardziej jak stacja „Zadowolenie”.

Jak zdobyć licencję maszynisty Pendolino?

By zasiąść za sterami Pendolino, nie wystarczy znać rozkład jazdy na pamięć. Pierwszym krokiem jest zdobycie licencji maszynisty – to coś w rodzaju prawa jazdy kategorii P (jak „pociąg”). Kursy kosztują od 15 000 do nawet 25 000 zł, ale nierzadko koszty pokrywają pracodawcy. Po licencji przychodzi czas na szkolenie praktyczne i egzamin państwowy, a potem kursy specjalistyczne dla jazdy pociągami dużych prędkości. Krótko mówiąc, zanim wejdziesz do Pendolino, musisz przygotować się, jakbyś startował w symulatorze NASA.

Między pasją a wynagrodzeniem – czy warto?

Dla wielu maszynistów praca za sterami Pendolino to spełnienie dziecięcych marzeń. Dochodzi do tego stabilne zatrudnienie, atrakcyjne wynagrodzenie oraz prestiż — tak, nie wszyscy mogą pochwalić się, że ich „biuro” mknie 200 km/h między Warszawą a Krakowem. Oczywiście, są też minusy: odpowiedzialność, nieregularny tryb pracy, konieczność ciągłego doszkalania się. Ale czy to wszystko nie jest warte, by raz na zawsze odpowiedzieć sobie na pytanie: ile zarabia maszynista Pendolino i co trzeba zrobić, by być jednym z nich?

Podsumowując – by zostać maszynistą Pendolino w 2023 roku, trzeba mieć nie tylko nerwy jak linie kolejowe (czyli dobrze napięte), ale też chęć do nauki, determinację oraz miłość do kolei większą niż do Netflixa. Wynagrodzenie? Kuszące, jak zapach świeżo parzonej kawy na Dworcu Centralnym o świcie. A pytanie ile zarabia maszynista Pendolino? wcale nie okazuje się retoryczne – bo odpowiedź potrafi zaskoczyć pozytywnie.

Przeczytaj więcej na: https://planetafaceta.pl/ile-zarabia-maszynista-pendolino-aktualne-stawki-i-dodatki/.